Saturday 6 September 2014

Soalan lazim apabila bekerjaya.

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum semua.

Bila sudah bekerja dan berkereta, sering soalan ini ditujukan kepadaku. Kekadang sampai satu tahap terasa seperti hendak marah dan hilang sabar. Saya tahu ramai yang ingin melihat saya mendirikan masjid. Tapi saya belum bersedia. Umur pun baru setahun jagung. Ya, memang ramai yang berkahwin di usia muda tapi saya tidak berani menanggung risiko. Masih banyak ilmu berumahtangga yang perlu saya belajar. Banyak persiapan yang perlu dilakukan terutamanya dari segi fizikal dan mental. Sabar ye semua. Bila tiba masanya nanti, saya akan menjemput anda semua. Terima kasih atas doa kalian. Saya sangat terharu dan menghargainya. ^_^. Jom sama-sama hayati dialog yang tidak seberapa ini.

Situasi 1:

A: Dah berkahwin ke?
B: Belum lagi.
A: Bila nak berkahwin? Kan sudah bekerja dan bekereta.
B: In Shaa Allah akan sampai masanya nanti.

Situasi 2:
A: Dah berkahwin ke?
B: Dah.
B: Bila?

A: Hujung tahun ini.
B: Eh, apasal awal sangat. Kan umur baru 22 tahun.
A: Tsskk. (senyum dalam paksa).

Ingat, jodoh, rezeki, ajal, maut semuanya terletak di tangan-Nya. Kita sebagai hamba hanya mampu merancang. Yang menentu segalanya ialah Dia. Bagi yang belum berkahwin, jangan sedih-sedih. Sabar. Akan tiba jua masanya suatu hari nanti. Cuma cepat atau lambat, itu rezeki masing-masing. Kita sebagai hamba teruskan berdoa dan berdoa. Dia senantiasa mendengar doa hamba-hamba-Nya. 



Photo: Bila mula bekerja, mesti soal jodoh akan timbul. Sampai ada yang cuba merisik. Ya, niat anda memang baik. Tapi sabar, saya belum bersedia lagi. Banyak benda yang perlu diselesaikan dan diberi keutamaan. Apa-apa pun, terima kasih bagi yang sentiasa mendoakan dan mengambil berat. Sangat la terharu. In shaa Allah, sampai masanya nanti saya akan menjemput anda. ^_^
* Jodoh itu rahsia Allah. Kita hanya mampu merancang, Dialah penentu segala-galanya. *
Teruskan berdoa, berdoa dan berdoa.


Photo: Milik siapakah hati ini.??? ^_^
In Shaa Allah, jika di izinkan-Nya. Doakan kami. ^_^

No comments:

Post a Comment