Monday 8 September 2014

Realiti seorang jururawat.

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum semua. Diharapkan semuanya baik-baik sahaja.

Akhir-akhir ini acap kali kita sering mendengar tohmahan yang dilemparkan ke atas jururawat. Sampaikan ada sahaja yang mengutuk kerjaya kami tanpa rasa segan dan silu di media sosial. Hina sangatkah kerjaya kami bagi anda? Fikir sejenak, kalau bukan kami yang menjaga dan merawat anda ketika anda sakit, siapa lagi???

Ya, menjaga kebajikan pesakit bukan semudah yang disangka. Cuba anda merenung seketika. Dalam sehari ada 24 jam dan selama 23 jam 30 minit, semua kerja-kerja kebajikan dilakukan oleh jururawat dan hanya 30 minit sahaja pesakit dirawat oleh doktor.  Tanggungjawab yang digalas oleh kami tersangatlah besar. Macam-macam karenah pesakit terpaksa kami layan. Sampaikan ada tikanya kami ditendang oleh pesakit ketika kami cuba memberi perawatan yang terbaik. Tidak cukup dengan itu, kami dicaci dan dimarahi oleh ahli keluarga. Semua itu terpaksa dihadapi oleh kami ketika melakukan perawatan yang terbaik untuk anda. Tidakkah anda sedar, kami juga hanya manusia biasa, yang mempunyai keluarga, yang mempunyai perasaan, yang mempunyai masalah tapi sedikit pun kami tidak menyimpan dendam kerana kami sedar bahawa itu adalah kerjaya kami dan kami bertanggungjawab dalam memberikan kebajikan dan perkhidmatan yang terbaik kepada pesakit.

Ketika anda sedang nyenyak dibuai mimpi, kami terpaksa bangun seawal 5.00 pagi gara-gara untuk bersiap ke tempat kerja dan menyiapkan sarapan untuk keluarga. Sebelum pergi kerja, uniform kami putih bersih tapi balik dari kerja pasti uniform kami bertukar warna disebabkan terkena darah, kencing dan tahi. Namun, tidak seorang pun yang peduli akan kami. Sebelum ke kerja kami akan membawa bekal makanan dan pastinya bekal itu akan dibawa pulang semula dalam keadaan yang baik tanpa sempat dijamah walaupun sedikit semata-mata sibuk melayan karenah pesakit yang dikasihi. Sebelum ke kerja pundi kencing kami kosong tetapi balik dari kerja ramai di antara kami yang mendapat UTI akibat sibuk mengutip kencing pesakit sedangkan kami sendiri tidak sempat ke tandas. Ke kerja pasti 'on time' tapi balik kerja mesti akan 'extend' gara-gara terpaksa siapkan laporan pesakit. Sampaikan satu tahap keluarga kami mengeluh gara-gara masa kami banyak diperuntukkan di tempat kerja jika dibandingkan bersama mereka. Apabila kami melakukan kerja dengan baik, doktor akan dilambung tapi jika kami melakukan kesalahan yang sekecil kuman, pasti kami akan dicaci dan dihina. Ya, itulah kami. Kebaikan kami seperti ditutup rapat tetapi kesilapan kami dihebah-hebahkan. Kami tidak minta apa-apa balasan tapi cukuplah dengan dihargai. Janganlah menghina dan mencaci kami.  

Walau apa pun, aku tetap bangga menjadi seorang jururawat. Go Farah go! ^_^

Photo: LELAKI HINA JURURAWAT

Agak menyedihkan buat warga kerja jururawat apabila sesetengah komen dan kecaman oleh public diberikan tanpa memikirkan hati dan perasaan mereka . Sesungguhnya , jururawat yang bekerja memang punya mental yang keras dan tidak mudah mengalah .

Berita ini sebenarnya telah berlarutan 3 hari yang lepas namun baru sahaja kecoh di media apabila group nurse di wassap mahupun media lain mengecam komen dan 'mamat' tersebut .Untuk info , admin infohub sendiri cuba mencari nama seperti tertera dalam 'screenshoot' , namun telah tiada . Mungkin diberi ugutan, kecaman hebat setelah lantang memberikan komen .

apa yang dikatakan si mangkuk helmi ini ialah : ' Nurse mandikan baby? Kerja nurse bkn ke tayang muka , tayang body lentik , dan tayang te#$k je kat sana ? opsss ,maaf .bye 

Sememangnya komen ini mengundang kemarahan komuniti mereka . Adeh ! Mohon pihak berwajib melakukan siasatan lanjut . - infohub
Terima kasih kerana menghina kerjaya kami sebagai jururawat.

1 comment:

  1. Be strong! Terima kasih sebab menjaga pesakit. Semoga allah sahaja membalas jasa semua nurse di Malaysia. Kirim salam pada teman-teman. Saya ada saudara dekat yang staff nurse dan anaknya pun nurse. Di mana lagi kalau tak tumpahnya kuah, kalau bukan ke nasi yer. Be positive!

    ReplyDelete