Wednesday 3 September 2014

Salam perkenalan

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum semua.

Nama diberi Nurfarahin binti Johari. Saya merupakan anak sulong dari lima orang adik-beradik, seorang puteri dan empat orang putera. Dilahirkan pada Julai 1992. Dibesarkan di Pendang, Kedah. 


Saya berkelulusan dalam Diploma Kejururawatan di Kolej Kejururawatan Kuala Pilah, Seremban. Sebelum menerima tawaran dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), saya sempat belajar di Kolej Matrikulasi Perak. Namun, tidak sempat menghabiskan pelajaran di sana, saya terpaksa berhenti atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Keluar dari matrik, saya meneruskan pelajaran di Kolej Antarabangsa Teknologi Perubatan Malaysia (KATPM) yang terletak di Perlis dalam bidang Diploma Farmasi. Namun begitu, tidak sampai sebulan saya telah mendapat tawaran dari KKM untuk menyambung pelajaran dalam Diploma Kejururawatan. Mulanya agak berat untuk saya menerimanya  namun atas dorongan keluarga, saya menerimanya. Hari ke hari, bulan ke bulan dan tahun ke tahun, akhirnya saya berjaya menghabiskan pelajaran pada Disember 2013 sebagai Jururawat Terlatih.


Saya tiada langsung pengalaman bekerja sebelum ini. Pada bulan Februari 2014, saya mula bekerja di Jabatan Kecemasan di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah. Walaupun agak sukar kerana tempat pertama saya ialah di Jabatan Kecemasan dan saya paling muda di situ, namun saya bersyukur kerana banyak benda baru yang saya belajar. Tambahan pula tempat kerja saya berdekatan dengan rumah, ini memudahkan lagi saya untuk berulang-alik untuk berjumpa keluarga tersayang.


Saya sekarang sedang berjinak-jinak dalam dunia perniagaan. Walaupun agak sibuk kerana jadual yang agak padat, namun saya akan cuba mencari masa untuk mencari produk-produk yang boleh dijadikan sebagai peluang untuk saya memulakan perniagaan. Saya bercita-cita untuk membuka kedai di atas nama saya sendiri satu hari nanti. Tidak mustahil kan umur muda seperti saya boleh memiliki perniagaan di atas nama saya sendiri. Bagi saya dengan meniaga, bukan sahaja dapat menambahkan modal tapi dapat menghilangkan tekanan selepas seharian bekerja.


Apabila ada masa yang terluang, saya sering membaca buku-buku ilmiah, keagamaan, kesihatan dan kecantikan, buku resipi/masakan dan juga tentang perniagaan. In Shaa Allah pada entri akan datang, saya akan lebihkan bercerita tentang pekerjaan saya. Diharapkan blog ini dapat mengeratkan lagi ukhuwah sesama kita disamping dapat berkongsi pendapat dan idea bersama.
Saya rasa setakat ini dulu entri saya. Semoga kita berjumpa lagi. Assalamualaikum. ^_^


email          : nurfarahinjohaari@gmail.com
blog            : http://nurfarahinjohari.blogspot.com/
facebook  : https://www.facebook.com/farra.hakimienavas
instagram : nuraaiin
wechat        : nurfara1007





No comments:

Post a Comment