Monday 8 September 2014

Kesan ubatan yang luput tarikh.

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum.

Entri kali ini saya ambil dari 'facebook'. Diingatkan sebelum anda mengambil sebarang jenis ubatan, pastikan anda melihat tarikh luputnya terlebih dahulu. Jika ubatan itu telah tamat tarikh, teruskan membuangnya. Jangan anda sayangkan duit gara-gara tidak mahu membeli ubat yang baru. Ini kerana ubatan yang telah tamat tarikh akan menyebabkan keracunan jika mengambilnya. Selain itu, pastikan anda tahu kesan sampingan ubatan sebelum mengambilnya. Sebagai contoh, jangan sesekali anda mengambil syrup benadryl (diphenhydramine) atau dalam bahasa mudah ubat batuk ketika ingin memandu kerana ubat ini akan menyebabkan anda mengantuk. 

Jika anda tidak pasti tentang ubatan yang anda ambil, sila bertanya kepada pegawai farmasi ataupun doktor terlebih dahulu sebelum mengambilnya. Ini untuk mengelakkan anda dari keracunan dan alergik terhadap sebarang jenis ubatan. Mencegah sebelum perkara yang lebih buruk terjadi. Anda mampu mengubahnya. ^_^

Photo: Akibat pengambilan ubat yang telah luput boleh mnyebabkan kematian.ibu bapa dan orang ramai perlu berhati-hati..sebelum pengambilan ubat sila pastikan:

- Pastikan ubat dan nama pesakit betul
- Tarikh pengambilan yang betul
- Dose yang sepatut diambil dlm sehari
- Waktu yang diarahkan oleh doktor
- Cara pegambilan ubat seperti diarah oleh doktor
- Tarik luput ubat pada lebal ubat

ubat yang telah luput boleh menjadi racun...pasti juga menbaca kesan ubat yang akan diambil kerana ada sesetengah ubat menpunyai kesan sampingan seperti ubat batuk boleh menyebabkan mangantuk.Tidak sesuai diambil jika mahu memandu.

sila hebahkan kepada saudara dan sahabat yang lain..
Semoga dengan health education ini menyedarkan orang ramai dan mengurangkan kes keracunan ubatan...
Semoga entri ini dapat menyedarkan orang ramai dan dapat mengelak dari berlakunya kes keracunan terhadap ubatan. 

Wassalam. 

No comments:

Post a Comment