Thursday 4 September 2014

Ceritera seorang Jururawat Terlatih.

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Selama tiga tahun belajar di perantauan, banyak benda yang aku belajar. Belajar berdikari, belajar menyelesaikan masalah sendiri, belajar menahan kerinduan dek berjauhan dengan keluarga, belajar naik bas sendiri dan macam-macam lagi. Al-maklum la aku tidak pernah berjauhan dengan keluarga sehinggalah berumur 19 tahun, itu pun kerana terpaksa. Kalau tidak memikirkan peluang pekerjaan yang akan aku dapat selepas tamat belajar, tidak ingin aku menjejakkan kaki di bumi Seremban.

Kini, Alhamdulillah aku bersyukur kerana pada usia 22 tahun aku diterima bekerja dalam sektor kerajaan. Kata orang, susah jika hendak bekerja dalam sektor kerajaan tambah-tambah di usia muda. Memang rezeki aku kan. Ya, Dia adalah sebaik-baik perancang.

Tanggal 17 Februari 2014:
Aku diminta untuk melaporkan diri di Jabatan Kesihatan Negeri Kedah. Memang berdebar apabila mengenangkan di mana tempat yang akan aku ditempatkan. Nama seorang demi seorang dipanggil. Tiba nama aku, aku diberi sepucuk surat. Zapp.!!! Jantung seakan terhenti sebentar. Alhamdulillah, nasib menyebelahi aku. Aku diterima bertugas di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah, hospital yang aku rasakan sangat susah untuk masuk. Sekali lagi rezeki menyebelahi aku. Aku ditempatkan di negeri kelahiran aku, Jelapang Padi dan ditugaskan di hospital yang boleh dikatakan berdekatan dengan keluarga. Beruntungkan. Tapi jangan lupa. Dia adalah sebaik-baik perancang. Semuanya telah tertulis sejak azali lagi. Cantik sekali aturan-Nya. SubhanAllah.

Tanggal 23 Februari 2014:
Bermulalah episod di mana aku terpaksa menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru. Jabatan Kecemasan? Bukan calang-calang orang yang ditugaskan di situ, tempat yang terkenal dengan sibuk, banyak komplen dan macam-macam lagi. Seperti tidak percaya 'freshie' seperti aku ditempatkan di situ. Tapi ini memang kenyataan. Tidak mengapa, akan aku buktikan bahawa 'freshie' yang langsung tidak ada 'post-basic' boleh diharapkan dan akan mahir suatu hari nanti.

Tanggal 24 Febarauari 2014:
Bermulalah sesi orientasi selama seminggu. Ya, aku memang 'blur'. Aku seakan berada di satu tempat yang tersangatlah asing. Tapi Alhamdulillah kerana staf dari pelajar sehinggalah ketua jabatan banyak membantu. 'Sister' dan rakan sekerja yang lain tersangatlah 'sporting' dan tidak lokek untuk memberi tunjuk ajar. Syukur kerana hari-hariku berjalan dengan lancar. Walaupun banyak perkara baru yang aku perlu belajar sehinggakan balik dari kerja terus tertidur, namun aku yakin setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Semoga hari-hari mendatang dipermudahkan segala urusan oleh-Nya.

Rasanya sampai sini dulu coretan untuk kali ini. Nah, saya belanja anda gambar. ^_^


 Kenangan sebelum tamat belajar di Kolej Kejururawatan Kuala Pilah, Seremban, Negeri Sembilan. Batch 1/2011.



Gambar sewaktu hari lapor diri. Muka memang tersangat suci kan. Haha.



No comments:

Post a Comment