Saturday 6 September 2014

Insiden menyedihkan di Jabatan Kecemasan

Teks: Nurfarahin Johari

Assalamualaikum. ^_^

Hari demi hari, banyak perkara dan pengalaman baru yang telah aku raih dan pelajari. Ada suka, duka, gelak ketawa semuanya bercampur. Walaupun kekadang memang tidak dapat disangkal bertugas di sini sangat memenatkan, namun bila terfikirkan karenah pesakit, aku tersenyum sendiri. Bagi aku mereka ini tersangatlah comel terutamanya orang tua. Sesetengah dari mereka sebolehnya ingin melakukan semua dengan sendiri tetapi terbatas dek kesihatan yang tidak mengizinkan. Bagi jururawat seperti aku, kami tidak meminta sebarang balasan. Bagi kami cukuplah dengan ucapan terima kasih dan menghargai kerjaya kami. Tapi malangnya lebih banyak tohmahan negatif yang kami terima dari yang positif. Tidak mengapa, walau apa pun yang terjadi, kami tetap akan melakukan tanggungjawab kami seikhlas dan semampu kami.

Bila bersendirian, insiden ini kerap menerjah di ruang ingatanku. Aku ingat lagi ketika itu aku baru mula bertugas di Jabatan Kecemasan. Ceritanya bermula apabila seorang budak perempuan, berumur 12 tahun dibawa masuk ke zon kuning (zon separa kritikal) disebabkan oleh muntah dan sakit perut yang teruk. Doktor mendiagnos AGE (acute gastroenteritis). Seperti biasa, rawatan yang diberikan ialah syrup MMT (magnesium trisilicate mixture) tetapi adik ini muntah balik. Katanya dia memang tidak boleh makan sebarang jenis ubat. Tiada cara lain selain terpaksa memasukkan branula (jarum) untuk menghidrat semula adik ini akibat muntah yang teruk. Malangnya, vein (urat) dia tersangatlah susah nak cari, ditambah pula dengan kecil. Seorang demi seorang mencuba tapi tetap gagal. Kata si ibu, anaknya memang kerap dicucuk. Selalu sangat keluar masuk hospital. Rupa-rupanya baru aku tahu rupanya adik ini baru sahaja selesai menghabiskan sesi kimoterapi yang disebabkan oleh tumor otak. Ibunya dapat mengetahui penyakit ini pun baru 9 bulan yang lepas. Dan kini adik ini hilang nikmat melihat kedua-dua belah matanya yang disebabkan oleh pembedahan membuang tumor otaknya. Allah, kesiannya. Kecil-kecil lagi dah terpaksa menghadapi dugaan yang seberat ini. Mesti adik fobia dengan jarum dan bau hospital kan.

Kalau anda ingat, adik ini pernah disiarkan dalam rancangan 'Bersamamu' yang disiarkan di TV3 pada 25 Februari 2014. Sebak hati tatkala melihat adik ini meraung kesakitan. Ye adik, kami tahu adik sakit tapi kami terpaksa menolong adik. Bersabarlah sayang. Bertahanlah. Adik kena kuat. Mungkin di dunia adik sengsara tapi siapa tahu di akhirat kelak adik mendapat apa yang adik tidak dapat di dunia ini. Apa-apa pun, adik kena kuat dan tabah. Ramai yang menyayangi adik.


Photo: Gadis cilik berusia 12 tahun yang dahulunya seorang pengawas sekolah yang cantik, periang, ramah dan bijak kini berubah menjadi muram, sugul dan tidak bermaya.  Kedua matanya tidak lagi mampu melihat setelah dia melakukan pembedah membuang ketumbuhan di kepalanya 5 bulan lalu. Dunia menjadi gelap... Segalanya berubah sekelip mata. Dia terpaksa menjalani Kimoteraphy sehingga menyebabkan rambutnya gugur dan dia tidak lagi berkeyakinan...Hidup di dalam keluarga miskin dan kurang berkemampuan.. Mampukah dia kembali pulih seperti kanak- kanak lain?...masih adakah peluang untuk gadis ini menyambung pelajaran?..sama-samalah membantu.. hulurkan tangan ringankan beban.  Saksikan Bersamamu Selasa 25hb February 2014 jam 9.30 malam di tv3.
Sama-sama kita doakan adik Lily Syuhada Mazlan. Semoga dia sentiasa tabah dan kuat menghadapi hari-hari mendatang. Be strong dear.! Kakak sayang adik.







No comments:

Post a Comment